Sukeltajan saappaiden tuotantoprosessi

Tämä artikkeli on alunperin julkaistu italiaksi sekä englanninkielisenä käännöksenä HDS Italian facebooksivulla. Artikkeli kuvineen on uudelleenjulkaistu nettisivullamme kirjoittajan/kuvaajan luvalla.

Artisaani:
Maurizio Masucci,
HDSI:n jäsen,
pitkän kokemuksen omaava restauroitiin erikoistunut artisaani.
Teksti: Alfonso Gangemi

Lyijypohjan valmistaminen: Tehdään piirustukset, jotka ovat alkuperäisen mallin tarkka jäljennös. Tämän jälkeen tehdään CNC-jyrsimen avulla puinen MASTER-KAPPALE (punainen), joka tarvitaan muotin tekemiseen lyijypohjan myöhempää hiekkavalua varten.

Sisäpohja on valmistettu jalavapuusta, jota merivesi ei kykene turmelemaan.

Lyijy- ja puuosat kootaan yhteen piilotetuilla messinkiruuveilla. Saappaan nahkaisen yläosan luomiseen käytämme malleja. Sappaan nauhareikien vahvikerenkaat ovat myös messinkiä.

Nahka on kiinnitetty pohjaan 0,5 mm paksulla kenkää kiertävällä kuparisella ”tukiraudalla”, jossa on kuparinauloja, tarkemmin 50 kappaletta. Työ alkaa kengän takaosasta edeten sen keskelle, mistä lähtien muotoilemme ja pehmitämme kärkeä lestikapulan (kengän valmistuksessa käytettävä kolmiulotteisesti jalan mukaan muotoiltu puinen muotti, jonka ympärille kenkä rakennetaan) avulla.

Kärjen sulkemisen jälkeen pronssikärki asennetaan paikoilleen kartiomaisilla messinkisillä puuruuveilla (”conical-head brass wood screws”). Pronssikärki on sekin aiemmin tehty hiekkavalumuotilla.

Viimeinen työvaihe on nahkarasvan levitys sekä saappan sisä- että ulkopuolelle.

Nauhat on valmistettu hampusta. Nukka on poistettu niistä polttamalla ja nauhat on myös rasvattu.

Tämä ikivanha valmistusprosessi on mahdollista pätevien käsityöläisten sitoutumisen ansiosta.

Kiitos Maurizio Masuccille, Historical Diving Society Italian yhteistyökumppanille ja näiden kenkien valmistajalle, käsityötaitonsa tarjoamisesta käyttöön ja sen tulosten jakamisesta.

Alfonso Gangemi, HDS Italia