Sukellusnäytös ja -kokeilu Samppalinnan maauimalassa 18.7. kello 11-16.

Sunnuntaina 18.7.2021 kello 11-16 on sukelluskokemusta omaavalla yleisöllä mahdollisuus kokeilla sukeltamista historiallisella Siebe-Gorman -sukelluskypärällä. Yhdistyksemme jäsenet auttavat puvun päälle, neuvovat sen käytön ja pumppaavat sukelluksen ajan pukuun raitista ilmaa. Sukellus tehdään Samppalinnan maauimalan syvässä päässä, minne laskeudutaan alumiinitikkaita. Raskaalla sukelluskypärällä (kuvassa) sukeltaminen edellyttää turvallisuuden takia aiempaa aiempaa sukelluskokemusta. Raskaan kypärän kokeiluun otetaan ennakkoilmoittautumiset, koska sukellus varusteiden pukemisineen ja riisumisineen kestää puolisen tuntia. Olisi hyvä, jos sukeltajalla olisi myös oma apuri mukana auttamassa ilman pumppaamisessa. Ilmoittautumiset Jouko Moisalalle puh. +358 40 550 10 64

Lisäksi altaalla on mahdollisuus kokeilla vanhaa puukypärää, osallistua sukelluskokeiluun nykyaikaisin laittein, tutustua kannettavaan painekammioon (sisälle saa mennä!) sekä kysellä sukelluskursseista ja sukeltamisesta muutenkin. Puukypärän kokeilu ja nykyaikaisten sukelluslaitteiden kokeilu altaan matalassa päässä puolestaan eivät edellytä aiempaa sukelluskokemusta.

Sukellusnäytös ja sukelluskokeilu ovat maksuttomia, mutta maauimalan pääsymaksu tulee suorittaa tavanomaiseen tapaan.

Sukeltaja Samppalinnan maauimalassa kesällä 2020

Sukelluskypäriä on käytetty Suomessa 1860-luvulta lähtien:

Sukellus-laitos on erinäinen puku, joka ei vettä laske läpi, ja koko pään ympäri kypäri, jossa on lasi-ikkunat. Kypäristä juoksee letku sukeltajan yli olevaan kiinnitettyyn veneesen, jossa toinen mies letkua myöten pumpulla saattaa raitista ilmaa sukeltajalle sekä vetää pois pilautunutta. Näin varustettu sukeltaja on tavallisesti yhtä haavaa koko rupeeman eli 3—4 tuntia veden alla työssä. Nuoran nykkimisellä ilmoittaa hän venekumppanillensa milloin kuorma on valmis ylösvetää tahi milloin itse tahtoo tulla ylös j. n. e.

Suomen Julkisia Sanomia, 18.8.1862.

Tule kokeilemaan ja hanki ikimuistoinen vedenalainen kokemus!