Aurajoen puhdistussukelluksia 30 vuotta

Aurajoen puhdistuksen historiaa

Otsikko Turun Sanomissa 20.9.1992: Aurajoesta juomavettä ja mustunutta romua.

Artikkeli kertoo ensimmäisestä Aurajoen puhdistustempauksesta. Tapahtuma järjestettiin silloin AWARE – nimellä (Aquatiq World Awareness, Responsibility & Education). Järjestäjänä toimi tuolloin Turussa toiminutta FinnSuit-liikettä vetänyt pioneerisukeltaja Pirjo Vuola.

Vuosia on vierähtänyt kolmekymmentä ja Aurajokea on edelleen puhdistettu turkulaisten sukeltajien voimin. Voi varmaankin todeta, että on syntynyt perinne. Tapahtuma on muodostunut omaksi turkulaiseksi sukellustapahtumaksi, jonka paikka on vaihdellut Kirkkosillan ja Teatterisillan välisellä jokialueella. Vuosien varrella tapahtuma on myös luiskahtanut osaksi Turun Päivän tapahtumia ja hyvä niin!

Sukeltajia on osallistunut puhdistukseen vaihtelevasti. Joskus on ollut jopa ruuhkaa, joskus hieman vähemmän osallistujia. Usein on mietitty, milloin sukellustemme tulos on ollut hyvä. Kumpi kertoo hyvästä tuloksesta runsas vai vähäinen ”romujen” määrä?

Sukeltajat sukeltavat, mutta hyvien yhteistyökumppanien kanssa. Tärkeää oli saada joesta nostettu romu nopeasti pois rannalta, muutoin koko kasa olisi taas pian joessa. Lounais-Suomen Jätehuolto on kiitettävästi huolehtinut tästä logistisesta puolesta. Aurajokisäätiö on huolehtinut sukeltajien hyvinvoinnista sukellusten jälkeen ja kahvi on maistunut. Kaupungin puolesta on taasen hoideltu tiedottaminen ja kuulutuslaitteet. Kiitokset näistä kaikille!

Kaikki toimintaan liittyvät yksittäiset osaset oivat napsahdelleet hyvin paikoilleen kokonaisuuteen. Parin tunnin tapahtuma on aina sujunut todella joustavasti

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Puhdistussukellusten 30-juhlavuosi 2022

Aurajoki virtaa uomassaan yleensä varsin rauhallisesti. Mutta silläkin virtauksella on paljon vettä virrannut siltojen alta 30 vuodessa. Sukeltajien vertauskuvallinen puhdistus on samassa ajassa tuottanut varmaankin noin 1000 polkupyörää ja polkupyörien osia. Puiston penkit ovat loppuneet, sillä uudet penkit on pultattu kiinni alustaansa. Pulloja tölkkejä joesta voisi kerätä säkkikaupalla. Sähköpotkulaudat ovat tämän päivän ilmiö niin maalla kuin joessakin. Litiumakku joessa on varsinainen ympäristöongelma. Pitkä lista syntyisi, jos kaikki löydetty ja ylös nostettu listattaisi.

Turun Päivä on sunnuntai 18.9. Kutsu osallistua Aurajoen puhdistukseen käy kaikille sukeltajille. On toivottavaa, että jokainen seura rekrytoisi yhden tai kaksi paria sukeltajaa ja avustajaa mukaan tempaukseen. Sukelletaan Aurasillan ja Kirjastosillan välisellä jokialueella ja joen molemmin puolin. Roskalavat tulevat molemmille puolille jokea.

Kokoonnutaan Itäiselle rantakadulle Runebergin puiston (Liljan patsas) kohdalle klo 11.00 ja katsastetaan sukeltava yksikkö ja sovitaan sukelluspaikat. Sukellukset aloitetaan vanhan tavan mukaan klo 12.00 ja lopetetaan klo 14.00. Lopetuskahvipaikka kerrotaan kokoontumisen yhteydessä, mutta eiköhän se ole kuitenkin Cafe Paavo, Aurajokisäätiö tarjoo. Sukeltajien lisäksi tarvitaan myös apuvoimia kuljettamaan ”arvotavarat” lavoihin. Lähes perinteiseen tapaan osallistujien kesken arvotaan jälleen Ursuit Oy:n lahjoittama kuivapuku.

Sukellusterveisin!

Jouko Moisala