Laivaston sukeltajakurssin historiallisia kuvia

Nämä kuvat on sisällön perusteella ajoitettu 1950-luvun loppuun. Olemme kiinnostuneita kuulemaan lisää, joten jos tiedät näistä kuvista jotakin, ota mielellään meihin yhteyttä. Voit lähettää sähköpostia osoitteeseen info@sukellushistoriallinenyhdistys.fi tai soittaa Jouko Moisalalle.

Lähde: Patu Patasen yksityinen merimuseo, Haminan vanha tullikamari, Tervasaari, Hamina. Kuvat on digitoinut Erkki Siirilä (SukK 31) joskus 2015—2016. Lue tarkemmin jutun lopusta. Isokokoiset kuvat (7zip-pakattu).

Suomen sukellushistoriallinen yhdistys sai 10.3.2020 sähköpostitse laivaston sukeltajakurssin historiallisia valokuvia Erkki Siirilältä (SukK 31), joka oli digitoinut kuvat joskus vuosina 2015 tai 2016. Alkuperäiset kuvat olivat tuolloin Patu Patasen yksityisessä merimuseossa Haminan vanhan tullikamarin tiloissa Haminan Tervasaaressa.

Patu Patanen, myös majakkalaiva Hyökyn (entinen Helsinki) omistaja, ei tiennyt otosten alkuperää eikä kuvaajaa. Tietoja ei ollut myöskään kuvien kääntöpuolella. Näyttävät kuitenkin 1950-luvun ammattilaisotoksilta.

Laivaston sukeltajakurssi pidettiin noina aikoina vielä Pansiossa. Vesa Eronen, joka kävi kurssin siellä 1958, ajoitti nämä kuvat 1950-luvun jälkipuolelle nähtyään laitteet ja kalustolautat.

Kuvia lienee käytetty myös Matti Anttilan tekemässä SukK:n historian parannetussa kakkospainoksessa.

Näiden kuvien ottamisesta on yli 50 vuotta, ja uskomme siksi niiden tekijänoikeudellisen suoja-ajan päättyneen. Haluisimme kuitenkin mielellään ilmoittaa kuvaajan ja kertoa lisää näistä kuvista, jos kellään olisi tietoa. Odotamme innolla vanhojen sukeltajien muisteluita.