S/S Park Victoryn pelastusvene

Park Victory upposi joulupäivänä 1947 Utön edustalle. Laivalle myöhemmin tehdyt pelastussukellukset eivät sujuneet aivan kommelluksitta ja harrastussukeltajien ja ammattisukeltajien välillä oli pientä jännitettä. Laivan ja hylyn tarinan voit lukea kirjasta Park Victoryn tarina. Tässä artikkelissa perehdymme kuitenkin Park Victoryn yhden pelastusveneen tarinaan. Veneen, joka muistomerkkinä voisi muistuttaa noista tapahtumista. Lue veneen siirrosta.

English summary This article describes how the fourth life boat of S/S Park Victory was found abandoned and how it was restored. Park Victory sank in 1947 in front of Utö, Finland, where it is now a popular dive destination. The life boat is now in Turku, Finland. Please use translate.google.com to read further.

S/S Park Victory haaksirikkoutui kovassa lumimyrskyssä Utössä jouluna 1947. Utöläisten rohkein, kokenein ja päättäväisin toimin kovasta kelistä huolimatta 48 miehistön jäsenestä pelastettiin 38 sekä utöläinen luotsi Nestori Lindström.

Olen kirjoittanut S/S Park Victorystä kirjan. En vain haaksirikosta, vaan aluksen koko elämän tarinan, ennen ja jälkeen haaksirikon itse haaksirikko mukaan luettuna. Aluksen tarina ei lopu haaksirikkoon. Sen jälkeisetkin ajat hylkynä ovat olleet tapahtumarikkaita. Tänään kivihiililastista ja ennen muuta öljystä puhdas hylky on eräs sukeltajien suosituin kohde.

Neljäs pelastusvene

Jouluyön haaksirikossa pelastautujat käyttivät kolme pelastusvenettä. Kaikki laivattiin helmikuussa 1948 Hangosta takaisin USA:n. Jostain syystä varustamo halusi ne takaisin.

Yksi alukseen jäänyt pelastusvene jäi uppoavaan alukseen. Se on saattanut irrota itsekseenkin, mutta ehkä Pelastusyhtiö Neptunin sukeltajat Iivari Suni ja Erik Öhman ovat sen irrottaneet hylyn tarkastuksen ja lastina olleen kivihiilen noston yhteydessä kesällä 1948.

Tietojen mukaan kaarinalainen kalastaja ”Santtu” hankki pelastusveneen Utöstä ja käytti sitä kalastusaluksenaan. Paatti jäi makaamaan Kaarinaan Ala-Lemun rantaan jo 1960 – luvulla.

Viime syksynä järjestin S/S Park Victorystä näyttelyn ja pidin luennon Raision kirjastossa. Tapahtuma huomioitiin paikallisessa sanomalehdessä. Seurauksena kaarinalainen historiaharrastaja Hannu Rautanen otti yhteyttä ja kertoi tästä ”S/S Park Victoryn neljännestä pelastusveneestä”. Suhtauduin asiaan hieman skeptisesti, mutta paikalla käydessämme voin vain todeta, että kyseessä oli tosiaan S/S Park Victoryn pelastusvene!

Miten sen tunnistaa?

Sain alkuperäiset kuvat Victory- aluksissa olleista pelastusveneistä USA:sta S/S Red Oak Victoryn museosta. Veneissä on samat rakenteet keulassa ja perässä. Lisäksi S/S Park Victoryn no.1. pelastusveneen kuvasta saa suurentaessa näkyviin keulan molemmin puolin olevat ”laatat”, joiden merkitystä en tiedä. Samanlaiset ”laatat” on myös perän molemmin puolin. Löydetyssä pelastusveneessä on nämä samat ”laatat”.

Poiskuljetus, ”pelastaminen”

Turku kiinnostui pelastusveneen poistamisesta, rannan siistimisestä. Vaikka paikka on Kaarinassa, on alue Turkua?

Vene tyhjennettiin vuosikymmenten aikana kertyneestä romusta ja maatuneesta kasvillisuudesta ja kuljetettiin Orikedolle DG – Diving Groupin pihaan. Veneessä ei enää ole pohjaa, vain kölirauta. Keula ja perä ovat ”olemassa” ja rakenteet selvästi tunnistettavissa. Vasen kylki oli oikeaa parempi. Tällä hetkellä pelastusveneestä on otettu talteen keulaosaa 2,5 m, perää saman verran sekä osa vasenta kylkeä.

Tulevat toimenpiteet

Kölirauta vääntyi pahoin poisnoston yhteydessä. Se on hiekkapuhallettu, suojamaalattu ja toimitettu oikaistavaksi. Varsinaista venettä on siis kolme kokonaisuutta. Ne toimitetaan hiekkapuhallukseen, jonka jälkeen ne maalataan sinkkimaalilla korroosion lopettamiseksi. Victory – luokan alusten pelastusveneistä saadaan mitat (leveys ja korkeus) syyskuun aikana USA:sta. Mittojen perusteella tehdään veneeseen kaaret, joiden avulla sekä keula että perä saadaan tukevoitetuiksi ja ”pakotetuksi” omaan, alkuperäiseen muotoonsa. Kaaret mahdollistavat myös osien helpomman siirtelyn ja kuljettamisen. Suojamaalaus tulee olemaan harmaa, joka on pelastusveneiden alkuperäinen väri. Asiantuntijat ovat lisäksi suositelleet vielä sinkkipinnoituksen.

Pelastusvene tällä hetkellä

Osat ovat Luft – Tek Oy:n toimesta saaneet tukirakenteen ja oman muotonsa. Keula ja perä on hiekkapuhallettu ja maalattu harmaiksi RMR Oy:n Pansion telakalla. Veneen laidoista jäi myös muutama ehyt levy, joita voi käyttää erikoistarkoituksiin.

Mitä seuraavaksi?

Ensimmäiseksi osat peitetään, mutta parasta olisi tässä vaiheessa löytää paikka, jossa ne voisivat olla katon alla. Tarvittaisi siis kuljetus ja paikka.

Sijoitetaan osat jatkossa mihin tahansa ulos, missä ne voivat olla yleisön nähtävinä lisättynä tarpeellisella informaatiolla, ne tarvitsevat sääsuojan. Siis ainakin katon ja seinät kolmelle taholle. Etuosa voi olla vaikka vain peite, joka on helposti avattavissa ja suljettavissa. Tarvitaan puutavaraa ja tekijä, apumiehiä löytyy!!!

Ei siis vähäisiä toiveita, mutta lukijakunnasta voisi löytyä apua. Hyvät toteutuskelpoiset ideat ovat tervetulleita. Asian pitäisi erityisesti koskettaa sukeltajia, jotka Parkissa ovat sukeltaneet ja tulevat vielä sukeltamaankin.

Entä jatkossa? (täyttymättömiä toiveita)

Utössä ei ole varsinaista muistomerkkiä S/S Park Victorystä ja utöläisten merkittävästä osuudesta miehistön pelastamisessa. Tästä S/S Park Victoryn neljännestä pelastusveneestä tai siitä, mitä on jäljellä voi sellaisen muistomerkin tehdä. Vastaavanlainen muistomerkki on Drakenin haaksirikosta.

Sekä keulan että perän tai vain toisen voisi sijoittaa Utöseen johonkin sopivaan paikkaan. Sten Husetin edusta voisi olla yksi paikka. Toinen paikka voisi olla saaren itäisellä rannalla, paikalla, jonne johtaa polku hautausmaan ohitse ja josta voi ”nähdä” haaksirikkopaikan.

Mitä odotan tai toivon?

Tähän saakka olen vastannut siitä, että vene on nykyisellä mallillaan. Hyviä avustajia on onneksi löytynyt ja siitä kiitos heille. Nyt tarvitaan hieman leveämpiä hartioita projektin viemiseksi loppua kohden tai jopa loppuun.

Raisiossa 21.8.2019

Jouko Moisala

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.