Hiljainen maailma – The silent world (1956)

Jacques-Yves Cousteaun ja Louis Mallen elokuva vuodelta 1956. Katso elokuva alempana tällä sivulla.
Huomaathan suurentaa kuvan koko ruudun kokoiseksi painamalla soittimen oikean alakulman ”neliötä”.

Tässä elokuvassa (The silent world, Amazon.co.uk) seurataan Cousteaun aluksen Calypson sukeltajien seikkailuja merten alla. Elokuva alkaa hienolla kohtauksella, jossa aqua-lung -laitteilla (Cousteau-Gagnan-kaksiletkuregulaattoreilla ja kolmella ilmapullolla) varustautuneet sukeltajat uivat kohti pohjaa bengaalintulien kajossa. Ne ovat toki käytössä vain näyttävyyden takia. Cousteaun piti saada elokuvia myydyksi sukellustukialuksensa rahoittamiseksi.

Bengaalintulia käytettiin tuona aikana valonlähteenä ranskalaisessa luolatutkimuksessakin, kuten ”modernin vulkanologian isä” Haroun Tazieff kirjoittaa kirjassaan Maan uumenissa (Le gouffre de la Pierre Saint-Martin, 1953). Kirjan suomennos on lainattavissa (varasto)kirjastosta. Kirjan kuvailemaan luolaretkikuntaan kuului myös Cousteaun miehistön jäsen, Jacques Ertaud, joten on luontevaa, että bengaalintulia nähdään hieman myöhemmin myös sukelluselokuvassa. Lainaus kirjasta: ”Jackie Ertaud, le deuxième homme à être descendu dans le gouffre, travaillait sans relâche aux films ra- menés de notre croisière en mer Rouge avec J.-Y. Cousteau”. Suomeksi: Jackie [Jacques] Ertaud, joka oli toinen luolaan laskeutuneista, työskenteli [nyt] väsymättä Cousteaun kanssa tekemältämme Punaisen meren risteilyltä tuomiensa filmien editoinnin parissa.

Tulivuoritutkijoilla, luolatutkijoilla ja sukeltajilla — seikkailijoilla ja tutkimusmatkailijoilla — oli siis paljon yhteistä.

Cousteaun elokuvassa nähdään kuitenkin jo kehittyneempiä sähkövaloja kuvausvaloina, joten tuskinpa sädetikuilla paljon sukellettiin. Elokuvassa nähtäneen ama-sukeltajilta tuttu keräilykori sekä sukelletaan paineilmalla jopa 65-80 metrissä; ”200 feet down we enter the world of rupture”. Muiltakin osin elokuva ilmentää omaa aikaansa.

Lopputeksteissä luetellaan ”tiimimme jäsenet”: Francois Saout, André Bourne-Chastel, Marcel Colomb, Simone Cousteau, Jean Delmas, Frédéric Dumas, Jacques Ertaud, Albert Falco, Norbert Goldblech, Fernand Hanen, André Laban, Maurice Léandri, Paul Martin, Denis Martin-Laval, Henri Plé, Étienne Puig, Albert Raud, Émile Robert, Réne Robino, Jean-Louis Teicher.