Ruotsi, Tukholma, Vasa-museo

Vasa – museo

Dyktankhus:sta vain muutaman minuutin kävely ja ollaan Vasa- museossa. Todella vierailun arvoinen paikka, johon kannattaa varata aikaa vaikkapa puoli päivää! Vasan nostoon sisältyy runsaasti sukeltamista. Varhaisin sukeltaminen tapahtui jo 1660 – luvun alussa. Tällöin Treileben ja Peckel sukeltajineen nostivat noin 30 metristä sukelluskelloa käyttäen hylyn yli 60 tykin tuliputkesta yli 50. Kova suoritus! Seuraavan kerran hylkyyn sukellettiin 1950- luvun puolivälissä hylyn löytymisen yhteydessä. Seurauksena hylky nostettiin. Nosto vaati pitkän sukellustyön, jonka Ruotsin merivoimien sukeltajat tekivät Per Edvin Fältingin johdolla.

Treilebenin sukelluskellon kuviteltu kopio Vasa- museossa. Kelloon saa nousta, ja vierestä voi nähdä, missä veden pinta on kellossa sen ollessa 30 metrin syvyydessä.
Lars Zetterströmin kehittämä spoolaussuukappale, jolla sukeltajat louhivat kuusi tunnelia Vasan alitse nostovaijereita varten. Suukappale suihkutti vettä suoraan eteenpäin ja samanaikaisesti toinen suihku työnsi louhittua liejua taaksepäin. (Dyktankhus)
Zetterströmin spoolaussuukappale toiminnassa altaassa Vasa- museon edustalla. Allas on Kalärvarvetin kuivatelakka-allas.
Sukeltaja Vasa- laivan tunneleista. Siebe-Gorman varustus muutoin, mutta ruotsalaiset painot, jotka ovat hihnastolla vyötäisillä. Vastaavalla suomalaisella painot riippuvat kypärän rinnassa.

LISTA MAAILMAN SUKELLUSMUSEOISTA

KERRO LISTALTA PUUTTUVASTA MUSEOSTA TAI PÄIVITÄ TIETOJA