Ruotsi, Tukholma, Dyktankhuset

Tukholma, Dyktankhus

Ruotsin sukellushistoriallinen yhdistys, Svenska Dykerihistoriska Förening on maailman vanhin alan yhdistys. Se täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Aikanaan yhdistys taisteli itselleen rakennuksen nimellä ”Dyktankhus”, joka toimi ruotsin sukellusvenelaivaston tukikohdassa Kalärvarvetilla tutkimus- ja harjoitusasemana. Dyktank tarkoittaa, että rakennuksessa oli ”sukellustankki”, jossa harjoiteltiin vapaanousua sukellusveneestä poistuttaessa. Tutkimustarkoituksia varten rakennuksessa oli myös painekammiojärjestelmä. Rakennuksen yhteydessä oli myös höyrynkehityslaitteet. Kuumalla höyryllä ylläpidettiin sukellusveneiden lähtövalmiutta. Tänään rakennuksessa toimii SDF:n sukellusmuseo.

Dyktankhus:n ulkopuolella kiinnittyy huomio kahteen erikoiseen laitteeseen. Harmaa, Svea, on kuulunut sukellusveneiden tulialuksen Beloksen varusteisiin. Kyseessä on pelastusvene, miehistön poistamiseksi pohjaan jääneestä sukellusveneestä. Sininen on tavanomainen 1 bar havaintokammio.
Eräs Dyktankhus:n esineistä, ruotsalaisten Ekholmin veljesten vuonna 1944 rakentama avoin kypärä. Tämä on ollut esikuvana ja tämän piirustusten perusteella on valmistettu SSHY:n ”Puukypärä”. Puinen laitos vaatii runsaat painot. Ekholmin veljeksillä ei ollut lyijyä. He purkivat puistonpenkin ja käyttivät painoina sen valurautaiset päät.
”Matkapainekammio” Dyktankhus:n kokoelmasta. Suomen merivoimilla on vastaava kammio ollut, mutta lienee tullut romutetuksi.
Dyktankhus:n sukelluskello ja hirvennahkainen sukelluspuku. Tästä nurkkauksesta on saanut alkunsa Sukelluksen Päivä ja Suomen Sukellushistoriallinen Yhdistys.

Tässä muutama kuva Dyktankhus:sta. Paikka on vierailun arvoinen, mutta kannattaa selvittää etukäteen aukioloajat. Paikkahan sijaitsee aivan Vasa- museon vieressä, joten helposti toteutuu: ” Yksi tie, kaksi asiaa”. Muutoinkin koko ranta on matkailijalle mielenkiintoinen kohde, ollaanhan aivan Gröna Lundin vieressä!

LISTA MAAILMAN SUKELLUSMUSEOISTA

KERRO LISTALTA PUUTTUVASTA MUSEOSTA TAI PÄIVITÄ TIETOJA