Meistä

Keräämme ja säilytämme historiallista sukellusvälineistöä niin ammatti- kuin harrastuspuolelta sekä käymme aina välillä myös uittamassa niitä veden alla. Lisäksi levitämme tietoa sukeltamisen historiasta.

Vaikka harrastusalamme käsittääkin koko sukelluksen historiallisen kentän Suomessa, on yhdistyksen toiminta käytännössä painottunut enemmän ammattisukelluksen perinteen säilyttämiseen ja erityisesti tämän sukellustavan esittelyyn.

Keväisin järjestettävä Sukelluksen päivä on vuosittainen yleisötapahtumamme. Sen lisäksi käymme vuosittain louhoksilla sukeltamassa ja teemme myös ulkomaanmatkoja lähinnä Itämeren ympäristöön. Tämän lisäksi järjestämme pienimuotoisia kiertäviä näyttelyitä oman pysyvän näyttelymme lisäksi. Tarjoamme julkaisualustan, keskustelukanavia sekä mielenkiintoista puuhaa sukeltamisen, sukellusvälineiden, arkistojen penkomisen, kirjoittamisen ja muistelun parissa.

Juhlavuosi 2020

Vuosi 2020 on kymmenvuotis-juhlavuotemme. Sen kunniaksi järjestämme 22.-24.5.2020 Turussa kansainvälisen sukellushistoriallisen tapahtuman, johon odotetaan osallistujia vähintään ympäri Eurooppaa, pääasiassa toki lähimaista. Vuonna 2010 perustettu yhdistyksemme on englantilaisen sukellushistoriallisen emoyhteisön Historical Diving Societyn jäsen ja käytämme kansainvälisissä yhteyksissä nimeä HDS Finland.

Sukelluksen Päivät

Järjestämme vuosittain Sukelluksen Päivän Merikeskus Forum Marinumissa Turussa toimien yhteistyössä Forum Marinumin kanssa. Sukelluksen päivä on keskittynyt sukeltamiseen vanhojen, ammattisukeltajien käyttämien laitteiden kanssa, mutta mukana on myös nykyaikaisia sukelluslaitteita ja harrastussukelluksen välineistöä. Valmistamamme akvaario mahdollistaa yleisölle sukeltajan näkemisen veden alla. Sukelluskellolla puolestaan pääsee jännittävälle käynnille Aurajokeen. Tapahtuma on liittynyt muihin Forum Marinumin alueella järjestettyihin tapahtumiin, kuten Jokisataman avajaisiin ja Forum Marinumin museoalusten avajaisajankohtaan. Joka neljäs vuosi (2012, 2016, 2020) järjestämme tapahtuman kansainvälisenä, jolloin ulkomaiset vieraat osallistuvat omine varusteineen. Muina vuosina matkustamme varusteinemme ulkomaisiin tapahtumiin. Näitä European Historical Diving Event -tapahtumia ovat vuoron perään järjestäneet pohjoismaat.

Raskassukeltaja menossa akvaarioon.
Sukelluskello Mårten, Siebe-Gorman -kypärä sekä kaksi nykyaikaista raskassukeltajan kypärää.
Lisäksi esittelemme avoimella kypärällä sukeltamista sekä nykyaikaisia avoimen ja suljetun kierron sukelluslaitteita.
Maailman Vanhimman sukelluspuvun ”Raahen Vanhan Herran” kopio, ”Raahen Nuori Herra” on vieraillut tapahtumassa kahdesti.
Ensimmäinen Sukelluksen Päivä 2010. Vierailijana HDS Sweden. Lars Gustafsson hirvennahkaisessa sukelluspuvussa lähdössä sukeltamaan ruotsalaisten sukelluskellolla, jolla sukellettiin Tukholmassa, Strömmenissä Vasa- laivan noston yhteydessä 1961.
Saksalaisten vieraiden tuoma raskassukeltajan rebreather – laite vuoden 2012 Sukelluksen Päivänä.
Emoyhteisömme HDS England palkitsi SSHY:n Nautiek Trophy -palkinnolla vuonna 2014 yleisölle suunnatusta sukellushistoriallisesta työstä. Palkinnon julkistamistilaisuus Merikeskus Forum Marinumissa. Merikeskuksen johtaja Jaakko Tikka (oik) ja Jouko Moisala.

Näytös 22.8.2015 Siebe-Gorman Standard Diving Dress

Alla video jossa seuramme esittelee Siebe-Gormanin Standard Diving Dress -puvun pukemista 12 pultin kypärineen Uudessakaupungissa 22.8.2015. ( linkki: https://youtu.be/3oZnauShfsA )

Näytös 3.6.2013 – Sukelluskello
Seuramme esittelee käytännössä Mårten Triewaldin suunnittelemaa sukelluskelloa Aurajoessa Turussa 3.6.2013. #Aurajoki #Turku #Finland #diving bell #Triewald (linkki: https://youtu.be/LKAwFLZw7fk )