Yhdistys

Yhdistyksemme tarkoitus on toimia sukellushistoriasta kiinnostuneiden yhdyssiteenä . Lisäksi yhdistyksemme kokoaa näyttelyynsä vanhaa sukellusvälineistöä ja kalustoa sekä ammatti- että harrastussukelluksesta. Tulemalla mukaan toimintaamme pääset tapaamaan muita sukeltamisen historiasta kiinnostuneita sekä kunnostamaan ja kokeilemaan historiallisia sukellusvälineitä.

SSHY on perustettu vuonna 2010. Yhdistys on siis nuori ja pieni. Kapea on myös yhdistyksen harrastusala, sukeltamisen historia.

Sukeltaminen Suomessa

Ajallisesti ammattisukeltaminen on Suomessa vanhin sukellusmuoto. Sen alku on jo 1800 – luvun lopulla. Sotilassukeltaminen samoin kuin pelastussukeltaminen alkaa meillä vasta 1940 – luvun lopulla tai 1950 – luvun alussa. Samoin sukellusharrastus alkaa vasta 1950 – luvun alussa tai jossain muodossa jo 1940 – luvun lopulla. Historia kaikkien sukellusmuotojen osalta on näin varsin lyhyt ja melko helppoa hahmottaa ajallisesti. Samoin on kohtuullisen helppoa löytää kaikesta sukeltamisesta kirjallista dokumentointia.

Vanhaa välineistöä talteen!!!!

Eri aikoina eri sukelluksen aloilla käytetyn välineistönkään kokoaminen ei olisi vaikeaa, sillä välineitä löytyy, vaikka paljon erityisesti ammattisukelluksessa käytetyt raskaat sukellusvarusteet ovat päätyneet ulkomaille. Muuta kalustoa on saatavilla, vaikkakin omistajat edelleen pitävät tiukasti kiinni omistaan. Lahjoituksia on vaikeaa saada!   Vaikka harrastusala käsittääkin koko sukelluksen historiallisen kentän Suomessa, on yhdistyksen toiminta käytännössä painottunut enemmän ammatilliselle puolelle ja tämän sukelluksellisen perinteen säilyttämiseen ja erityisesti tämän sukellustavan esittelyyn. Näytökset vetävät yleisöä ja sitä kautta toiminta saa julkisuutta.

SSHY on englantilaisen sukellushistoriallisen emoyhteisön, Historical Diving Society, jäsen ja kantaa siksi myös nimeä HDS Finland.

Sukelluksen Päivät

Toiminnallisesti SSHY on vuosittain järjestänyt ”Sukelluksen Päivän”. Tapahtumapaikkana on Merikeskus Forum Marinum Turussa. Paikka kertoo, että SSHY toimii yhteistyössä Forum Marinumin kanssa.

Sukelluksen päivä on keskittynyt sukeltamiseen vanhoin, ammattisukeltajien käyttämien laitteiden kanssa, mutta mukana ovat myös olleet nykyaikaiset sukelluslaitteet sekä sukeltamisen harrastaminen.

Sukellukset tapahtuvat akvaariossa, mutta SSHY:n valmistama sukelluskello ”Mårten” lasketaan Aurajokeen.

Historiallinen näyttely, “Museo”

Yhdistyksellä on oma pieni näyttelytila Turussa, Orikedolla, ammattisukellusyhtiön DG- Diving Groupin tiloissa. Tässä tilassa yhdistys säilyttää sukellushistoriallista aineistoaan ja yhdistykselle kertynyttä materiaalia. Näyttely ei ole kovinkaan laaja eikä erikoinen, ei paras Suomessa, mutta mikäli Suomesta löytyy jokin toinen, jolla aineistoa on enemmän ja paremmin esillä, se sitten on.

Reissussakin ollaan oltu ja mennään uudelleen!!!!

Yhdistyksen toiminta tapahtuu tietysti pääosin kotimaassa. Ulkomailla yhdistys on vieraillut Pohjoismaissa järjestetyissä sukellushistoriallisissa tapahtumissa. Raskaiden sukelluslaitteiden ohella yhdistys on käynyt esittelemässä Mårtenia näissä tapahtumissa. Mårten onkin sukeltanut Bergenissä ja Kööpenhaminassa, Oslossa ja Ruotsissa muualla mutta ei vielä Tukholmassa eikä Helsingissä.

Yhdistys syntyy vahingossa

Yhdistyksen perustamisen juuret ovat Tukholmassa, Svenska Dykerihistoriska Sällskapet:n isännöimässä Dyktankhus:ssa. Ajatus siellä olleen sukelluskellon tuomisesta Turkuun ja Sukelluksen Päivän järjestämisestä keskipisteenä tämä sukelluskello synnyttivät yhdessä tarpeen yhdistyksen perustamisesta, jotta yhteistyö Merikeskus Forum Marinumin kanssa olisi mahdollista ja luontevaa.

Sukelluksen Päivää on järjestetty vuodesta 2010 alkaen keväällä toukokuussa. Tapahtuma on liittynyt muihin Forum Marinumin alueella järjestettyihin tapahtumiin, kuten Jokisataman avajaisiin ja Forum Marinumin museoalusten avajaisajankohtaan. Yleisöä on näissä sukellusnäytöksissä ollut aina riittävästi

Sukelluskello Mårten

Yhdistyksen oma sukelluskello, Mårten, valmistui vuoden 2012 sukelluksen päivään, joka oli ensimmäinen kansainvälinen Sukelluksen Päivä. Näitä kansainvälisiä sukellushistoriallisia tapahtumia (European Historical Diving Event) järjestävät Pohjoismaat, Tanska, Ruotsi, Norja ja Suomi vuorovuosin. Viimeisin Turussa järjestetty sukellushistoriallinen tapahtuma oli Sukelluksen Päivän yhteydessä vuonna 2016.

Sukelluksen Päivänä on sukellettu Mårtenin ohella vanhoin ammattisukeltajan varustein, avoimin kypäröin, nykyaikaisin sukelluslaittein, OC- laittein ja rebreatherilla.

Vieraiden välineitä

Maailman Vanhimman sukelluspuvun ”Raahen Vanhan Herran” kopio, ”Raahen Nuori Herra” on vieraillut tapahtumassa kahdesti.

Raahen Vanhan Herran kopio, Nuori Herra on vieraillut Sukelluksen Päivässä kahdesti

Kansainvälisiin tapahtumiin ovat vieraat tuoneet Turkuun lisäksi omia sukellusvälineitään.

Ensimmäinen Sukelluksen Päivä 2010. Vierailijana HDS Sweden. Lars Gustafsson hirvennahkaisessa sukelluspuvussa lähdössä sukeltamaan ruotsalaisten sukelluskellolla, jolla sukellettiin Tukholmassa, Strömmenissä Vasa- laivan noston yhteydessä 1961.
Saksalaisten vieraiden tuoma raskassukeltajan rebreather – laite vuoden 2012 Sukelluksen Päivänä

Sukelluksen Päivä on yleisötapahtuma. Emoyhteisö HDS England on palkinnut SSHY:n Troophy Award- palkinnolla vuonna 2014 juuri yleisölle suunnatusta sukellushistoriallisesta työstä.

Troophy Award – palkinnon julkistamistilaisuus Merikeskus Forum Marinumissa. Merikeskuksen johtaja Jaakko Tikka (oik) ja Jouko Moisala

Akvaariosukellukset

Sukelluksen Päivänä sukellusesitykset ovat tapahtuneet laskemalla sukeltajat ja sukelluskello Aurajokeen. Yleisö on ollut kiinnostunutta, mutta sukeltajan painuessa Aurajokeen ovat yleisön ihmeteltäviksi jääneet vain ilmakuplat.” Miltä sukeltaja näyttää pinnan alla” sai yhdistyksen pohtimaan ja toteuttamaan akvaarion rakentamisen.

Akvaarioon, jonka yksi seinä on lasia, voidaan sukeltajat laskea kirkkaaseen veteen nostokorissa. Yleisö sai haluamansa. Ainoastaan Mårten lasketaan edelleen Aurajoen sameisiin vesiin.

Raskassukeltaja menossa akvaarioon

Näytös 22.8.2015 Siebe-Gorman Standard Diving Dress

Alla video jossa seuramme esittelee Siebe-Gormanin Standard Diving Dress -puvun pukemista 12 pultin kypärineen Uudessakaupungissa 22.8.2015. ( linkki: https://youtu.be/3oZnauShfsA )

Näytös 3.6.2013 – Sukelluskello